Mjesečno trošak: 120,00 €/M

Odmah plaćaš uređaj: 300,00 €/M

OPOZORILO UPORABNIKOM PRI UPORABI STORITEV

Pri Telemachu uporabnikom omogočamo najboljšo uporabniško izkušnjo, h kateri sodi tudi varna uporaba vseh naših storitev. Internet je resda nepogrešljivo sredstvo za pridobivanje informacij, razvedrila in komuniciranje, a njegova uporaba s seboj prinaša tudi številne pasti. Kot najhitreje rastoči mobilni operater v Sloveniji se še posebej zavedamo svoje odgovornosti pri ozaveščanju uporabnikov o varni rabi telekomunikacijskih storitev, pri čemer smo posebno pozornost zadnja leta posvečali najbolj ranljivi skupini – otrokom in mladostnikom, ki smo jih s pomočjo interaktivnih delavnic ozaveščali o varni rabi svetovnega spleta. Da bi poskrbeli za kar najvarnejšo uporabo naših storitev, smo pripravili pregled najpogostejših zlorab in navodila, kako ukrepati v nezaželenih situacijah.

 

MOBILNA TELEFONIJA

WANGIRI KLICI

Klice z neznanih mednarodnih številk z namenom zlorabe imenujemo tudi »prevara wangiri«. Gre za sistemsko generirane klice, pri katerih klicatelji naključno izberejo mobilne številke in pokličejo na več tisoč naslovov. Vsi dohodni klici so brezplačni, povratni klic uporabnika pa se obračuna kot odhodni klic po tarifi za mednarodni promet, kar lahko povzroči visoke stroške. V zadnjih letih se pojavlja tudi različica prevare wangiri v obliki sporočil SMS, s kratko vsebino »Pokliči me, prosim«, z namenom, da uporabnik pokliče na številko klicatelja, pri čemer lahko pride do visokih stroškov.

Kako ukrepati?

Številke iz tujine zahtevajo posebno pozornost, preverite, ali klicatelja poznate, sicer na klice oziroma sporočila z neznanih mednarodnih številk ne odgovarjajte. Če ste klic pomotoma že sprejeli, zvezo takoj prekinite. O klicu nas lahko obvestite na telefonsko številko 070 700 700 in tako pripomorete k nadaljnji prepoznavi in preprečitvi tovrstnih prevar.


NEŽELENA SPOROČILA

Vse več je tudi masovnih sporočil, v katerih se storilci lažno predstavljajo kot podjetje z namenom pridobitve podatkov. Če podjetja/storitve ne poznate ali se niste dogovorili za komuniciranje SMS, na tovrstna sporočila ne odgovarjajte. Še posebej bodite pozorni, kadar v omenjenih primerih zahtevajo občutljive osebne podatke in varnostne elemente, kot so na primer podatki do dostopa spletnih bank in podobno. Taka sporočila pogosto vsebujejo tudi povezavo do lažnega spletnega mesta ali spletne ankete, pri kateri se zahteva vnos vaše telefonske številke. Tako se denimo lahko nehote včlanite v klub SMS, si nehote prenesete zlonamerne aplikacije ali pa se naročite na komercialna sporočila, ki lahko povzročijo visoke stroške.

Kako ukrepati?

Svetujemo vam, da povezav v sporočilih SMS nepreverjenih pošiljateljev ne odpirate in sporočilo takoj izbrišite. V primeru, da ste povezavo že odprli in se nehote prijavili na komercialna sporočila, pa za odjavo od prejemanja komercialnih sporočil pošljite ključno besedo ODJAVA ali STOP na številko, s katere ste prejeli sporočilo. Blokado prejemanja komercialnih sporočil lahko uredite tudi na Telemachovem prodajnem mestu ali na številki 070 700 700.

ZLONAMERNA KODA (VIRUS), KI SAMODEJNO POŠILJA SPOROČILA SMS

Na mobilnih napravah z operacijskim sistemom Android zaznavamo zlonamerno programsko opremo oziroma virus, ki se širi s sporočili SMS in deluje tako, da uporabnik od osebe, ki jo običajno pozna, prejme sporočilo SMS. Čeprav so vsebine tovrstnih sporočil različne, je vsem skupno to, da vključujejo URL-povezavo na zunanji naslov, besedilo sporočila SMS pa skuša uporabnika prepričati, da klikne in se s tem poveže na navedeni URL-naslov. Z vzpostavitvijo povezave se nato na mobilno napravo prenese zlonamerna programska koda (virus), ki isto ali podobno sporočilo SMS pošlje še drugim uporabnikom, ki so navedeni med stiki v imeniku mobilne naprave. Obseg in posledice navedene zlonamerne programske opreme so različne, v vsakem primeru pa ima uporabnik okužene naprave tudi določene stroške, ki nastanejo s poslanimi sporočili SMS.

ZLONAMERNE APLIKACIJE – PRIJAVA NA KOMERCIALNA SPOROČILA

V plačljiv komercialni klub nas lahko nevede prijavijo tudi zlonamerne aplikacije. Ob nalaganju aplikacij na mobilni aparat potrjujemo dovoljenja aplikacije, do katerih podatkov sme dostopati in katere zbirati. Če aplikacijam dovolimo dostop do sporočil SMS, klicev in naših stikov ter s tem upravljanje le-teh, nas lahko zlonamerne aplikacije nevede včlanijo v plačljivi klub SMS. Tukaj velja nameniti pozornost drobnemu tisku, kjer je to zapisano, prav tako kot potrjevanje dovoljenj. Sporočila SMS in telefonska številka za prijavo so poslana brez vednosti uporabnika, saj damo z njeno namestitvijo dovoljenje za pošiljanje sporočil SMS, klicev in dostop do naših stikov.

Prav tako velja posebno pozornost nameniti vpisu telefonske številke pri sodelovanju v nagradnih igrah, pravih kot tudi lažnih, s katerimi nepridipravi pridobijo potrebne podatke za prijavo v plačljiv klub SMS.  

 

Kako ukrepati?

Pri odpiranju URL-naslovov, ki jih prejmete v sporočilih SMS, svetujemo posebno pozornost. Če je le mogoče, takšnih povezav nikoli ne odpirajte oz. pri pošiljatelju prej preverite, ali jih je res poslal. Znaki, da sporočilo zelo verjetno vsebuje povezavo na zlonamerno programsko opremo, so: pošiljatelj je neznana oseba, sporočilo je v drugem jeziku ali slovnično precej nepravilno, vsebina ni skladna z običajno komunikacijo, ki jo imate s pošiljateljem sporočila.

Uporabnikom tako priporočamo nameščanje aplikacij za mobilne naprave zgolj iz priporočenega vira (Google Play) in ne iz drugih virov. Nameščanje aplikacij iz drugih virov lahko onemogočite že v samem operacijskem sistemu mobilne naprave. Če na mobilni napravi zaznate novo aplikacijo, ki je ne poznate oz. je niste namestili sami, jo takoj odstranite. Takšna aplikacija se pogosto skriva pod povsem običajnim in nevpadljivim imenom, kot je Photoviewer in podobno.

Priporočamo tudi zaščito pred zlonamerno programsko opremo z namestitvijo ustreznega protivirusnega programa, pri tem pa uporabljate zgolj poznane protivirusne programe, ki jih na svoje naprave namestite zgolj z uradnih distribucijskih kanalov.

Če ste se nehote prijavili na komercialna sporočila, za odjavo od prejemanja le-teh pošljite ključno besedo ODJAVA ali STOP na številko, s katere prejemate komercialna sporočila. Blokado prejemanja komercialnih sporočil pa lahko opravite tudi na prodajnem mestu Telemacha ali preko našega kontaktnega centra na številki 070 700 700.

KLICI TEHNIČNE PODPORE

V teh primerih gre za klice, kjer se klicatelj predstavi kot predstavnik tehnične pomoči, na primer tehnik iz Microsoftove tehnične pomoči, pri čemer gre za prevaro. Klicatelj se tako navadno predstavi v angleščini (ponavadi ima naglas) kot Microsoftova tehnična pomoč, pod pretvezo, da njihov sistem opozarja na napake oz. alarme, ki naj bi bili posledica okužbe vašega računalnika. V nadaljevanju vas lahko prosi, da odprete določeno spletno stran, s katero mu omogočite program za oddaljen dostop, s katerim se lahko povežejo z vašim računalnikom. Čeprav klici prihajajo iz tujine, se prevaranti poslužujejo različnih načinov potvarjanja telefonskih številk, ki so lahko videti kot lokalne.

Kako ukrepati?

Zavedajte se, da vas dejanski predstavnik tehnične pomoči ne bo nikoli prosil za dostop do računalnika ali bančnega računa. Klicatelju ne omogočite nikakršnega oddaljenega dostopa in si na mobilno napravo ne nalagajte nobenih aplikacij, ki vam jih predlaga. V nobenem primeru ne sledite navodilom klicatelja in klic nemudoma prekinite. Če ste mu dostop do svojega telefona ali računalnika že omogočili, nemudoma spremenite vsa svoja gesla in o dogodku obvestite policijo.

 

INTERNET

PHISING E-POŠTA

Phishing je spletna prevara, pri kateri želijo goljufi pridobiti občutljive podatke spletnih uporabnikov. Phishing napad največkrat poteka tako, da posameznik na elektronski naslov prejme e-sporočilo ali SMS, katerega pošiljatelj naj bi bila neka organizacija (npr. spletna banka), ki ji uporabnik zaupa. Goljuf, ki se predstavlja v imenu organizacije, želi prejemnika e-sporočila prepričati, naj nujno in čim hitreje posreduje uporabniško ime in geslo za prijavo, češ da prihaja do nepooblaščenih vstopov. Včasih je v elektronskem sporočilu prisotna tudi povezava, ki vodi do lažne spletne strani, ki je zelo podobna originalni spletni strani. Na tej strani je ponavadi obrazec, kamor naj bi uporabnik vtipkal staro in novo geslo. Če to dejansko naredi, staro geslo posreduje goljufu, medtem ko novo geslo nima prav nobene funkcije.

Kako ukrepati?

Povezav v poštnih sporočilih sumljivega izvora nikoli ne odpirajte in nikakor ne posredujte svojih gesel. Če ste geslo že posredovali prevarantu in to geslo uporabljate za različne spletne servise, je vsekakor zelo pomembno, da čim hitreje zamenjate vsa gesla. Če sumite, da ste žrtev phishing napada, o primeru takoj obvestite policijo in organizacijo, ki je bila izkoriščena za prevaro.


VIBER VIRUS

Ste eden izmed številnih uporabnikov priljubljene aplikacije Viber? Lahko se zgodi, da boste na svoji napravi naleteli na obvestilo »Vaš Viber je blokiran!«, ki vas poziva, da nemudoma posodobite Viber račun, če ne želite izgubiti deljenih podatkov. Z računom Viber v resnici ni nič narobe, gre za prevaro, v kateri bi nevešči uporabniki s klikom na predlagano povezavo in vpisom osebnih podatkov razkrili pomembne informacije, kot so telefonska številka, elektronski naslov, dostop do bančne kartice in podobno. Če je povezava od vas zahtevala vpis telefonske številke, ste se najverjetneje prijavili v klub SMS ali prejem drugih komercialnih sporočil.

Kako ukrepati?

Da preprečimo poskuse tovrstnih prevar, je takšna sporočila najbolje prezreti. Če ste povezavo že odprli in se nehote prijavili na komercialna sporočila, za odjavo od prejemanja le-teh pošljite ključno besedo ODJAVA ali STOP na številko, s katere prejemate sporočila. Blokado prejemanja komercialnih sporočil pa lahko opravite tudi na prodajnem mestu Telemacha ali na številki 070 700 700.

 

OSTALE INTERNETNE PASTI

Vse večje število spletnih uporabnikov pomeni tudi vse več deljenih osebnih podatkov, ki so pogosto glavni povod spletnih prevar. Popolne varnosti se zaradi dostopnosti informacij in širokega dosega žal ne da doseči, a z ozaveščanjem o varni rabi medmrežja se lahko številnim pastem spretno izognemo. Zavedajmo se, da se ozaveščanje o kibernetski varnosti začne že pri najmlajših uporabnikih. Vzgoja o varni rabi elektronskih naprav naj tako najde pot že v domačem okolju in se nadaljuje v izobraževalnem sistemu. Da bo pogovor lažje stekel in bodo koristne informacije naletele na bolj plodna tla, smo pri Telemachu za starše pripravili posebno brošuro o varni rabi interneta.