Klice z neznanih mednarodnih številk z namenom zlorabe imenujemo tudi »prevara wangiri«.

  • Gre za sistemsko generirane klice, pri katerih klicatelji naključno izberejo mobilne številke in pokličejo na več tisoč naslovov.
  • Vsi dohodni klici so brezplačni, povratni klic uporabnika pa se obračuna kot odhodni klic po tarifi za mednarodni promet, kar lahko povzroči visoke stroške.
  • V zadnjih letih se pojavlja tudi različica prevare wangiri v obliki sporočil SMS, s kratko vsebino »Pokliči me prosim«. Pri tem je cilj, da uporabnik pokliče številko klicatelja, kar lahko povzroči visoke stroške.

Številke iz tujine zahtevajo posebno pozornost.

  • Prepričajte se, da klicatelja poznate, sicer pa na klice oziroma sporočila iz neznanih mednarodnih številk ne odgovarjajte.
  • Če ste klic pomotoma že sprejeli, zvezo takoj prekinite.
  • O klicu nas lahko obvestite na telefonsko številko 070 700 700 in tako pripomorete k nadaljnji prepoznavi in preprečitvi tovrstnih prevar.

Vse več je tudi masovno poslanih sporočil, v katerih se storilci lažno predstavljajo kot podjetje, da bi pridobili osebne podatke.

  • Če podjetja ali storitve ne poznate ali se niste dogovorili za komuniciranje SMS, na tovrstna sporočila ne odgovarjajte. Še posebej bodite pozorni, kadar v omenjenih primerih zahtevajo občutljive osebne podatke in varnostne elemente, kot so na primer podatki za dostop do spletnih bank in podobno.
  • Taka sporočila pogosto vsebujejo tudi povezavo do lažnega spletnega mesta ali spletne ankete, ki zahteva vnos vaše telefonske številke. Tako se lahko nehote včlanite v klub SMS, prenesete zlonamerne aplikacije ali pa se naročite na komercialna sporočila, ki lahko povzročijo visoke stroške.

Svetujemo vam, da povezav v sporočilih SMS nepreverjenih pošiljateljev ne odpirate in sporočilo takoj izbrišete.

  • Če ste povezavo že odprli in se nehote prijavili na komercialna sporočila, za odjavo od prejemanja komercialnih sporočil pošljite ključno besedo ODJAVA ali STOP na številko, s katere ste prejeli sporočilo.
  • Blokado prejemanja komercialnih sporočil lahko uredite tudi na Telemachovem prodajnem mestu ali preko kontaktnega centra na številki 070 700 700.

Na mobilnih napravah z operacijskim sistemom Android zaznavamo zlonamerno programsko opremo oziroma virus, ki se širi s sporočili SMS in deluje tako, da uporabnik od osebe, ki jo običajno pozna, prejme sporočilo SMS.

  • Čeprav se tovrstna sporočila vsebinsko razlikujejo, je vsem skupno to, da vključujejo povezavo URL na zunanji naslov, besedilo sporočila SMS pa skuša uporabnika prepričati, da klikne na povezavo.
  • Z vzpostavitvijo povezave se nato na mobilno napravo prenese zlonamerna programska koda (virus), ki isto ali podobno sporočilo SMS pošlje še drugim uporabnikom v imeniku mobilne naprave.
  • Obseg in posledice navedene zlonamerne programske opreme so različne, v vsakem primeru pa ima uporabnik okužene naprave tudi določene stroške, ki nastanejo s poslanimi sporočili SMS.

Pri odpiranju naslovov URL, ki jih prejmete v sporočilih SMS, svetujemo posebno pozornost.

Če je le mogoče, takšnih povezav nikoli ne odpirajte oz. pri pošiljatelju prej preverite, ali jih je res poslal. Znaki, da sporočilo zelo verjetno vsebuje povezavo na zlonamerno programsko opremo, so:

  • pošiljatelj je neznana oseba,
  • sporočilo je v drugem jeziku ali slovnično precej nepravilno ali pa vsebina ni skladna z običajno komunikacijo, ki jo imate s pošiljateljem sporočila.


Uporabnikom tako priporočamo, da aplikacij za mobilne naprave nameščajo zgolj iz priporočenega vira (Google Play) in ne iz drugih virov. Nameščanje aplikacij iz drugih virov lahko onemogočite že v samem operacijskem sistemu mobilne naprave. Če na mobilni napravi zaznate novo aplikacijo, ki je ne poznate oz. je niste namestili sami, jo takoj odstranite. Takšna aplikacija se pogosto skriva pod povsem običajnim in nevpadljivim imenom, kot je Photoviewer in podobno.

Priporočamo tudi zaščito pred zlonamerno programsko opremo z namestitvijo ustreznega protivirusnega programa, pri tem pa uporabljajte zgolj poznane protivirusne programe, ki jih na svoje naprave namestite zgolj prek uradnih distribucijskih kanalov.

V teh primerih gre za klice, kjer se klicatelj predstavi kot predstavnik tehnične pomoči, na primer tehnik iz Microsoftove podpore uporabnikom, pri čemer gre za prevaro.

  • Klicatelj se tako predstavi v angleščini (običajno ima naglas) kot Microsoftova tehnična pomoč pod pretvezo, da njihov sistem opozarja na napake oz. alarme, ki naj bi bili posledica okužbe vašega računalnika.
  • V nadaljevanju vas lahko prosi, da odprete določeno spletno stran, s katero mu omogočite program za oddaljen dostop za povezavo z vašim računalnikom.
  • Čeprav klici prihajajo iz tujine, se prevaranti poslužujejo različnih načinov potvarjanja telefonskih številk, ki so lahko videti kot lokalne.

Zavedajte se, da vas dejanski predstavnik tehnične pomoči ne bo nikoli prosil za dostop do računalnika ali bančnega računa.

  • Klicatelju ne omogočite nikakršnega oddaljenega dostopa in si na mobilno napravo ne nalagajte nobenih aplikacij, ki vam jih predlaga. V nobenem primeru ne sledite navodilom klicatelja in klic nemudoma prekinite.
  • Če ste mu dostop do svojega telefona ali računalnika že omogočili, nemudoma spremenite vsa svoja gesla in o dogodku obvestite policijo.

Phishing je spletna prevara, pri kateri želijo goljufi pridobiti občutljive podatke spletnih uporabnikov. Ta napad največkrat poteka tako, da posameznik na elektronski naslov prejme e-sporočilo ali SMS, ki naj bi ga poslala organizacija (npr. spletna banka), ki ji uporabnik zaupa.

  • Goljuf se predstavlja v imenu organizacije in želi prejemnika e-sporočila prepričati, naj nujno in čim hitreje posreduje uporabniško ime ter geslo za prijavo, saj naj bi prihajalo do nepooblaščenih vstopov.
  • Včasih je v elektronskem sporočilu prisotna tudi povezava do ponarejene spletne strani, ki je zelo podobna originalni spletni strani.
  • Na tej strani je običajno obrazec, kamor naj bi uporabnik vtipkal staro in novo geslo. Če uporabnik to dejansko naredi, stran staro geslo posreduje goljufu/, novo geslo pa nima prav nobene funkcije.

Povezav v poštnih sporočilih sumljivega izvora nikoli ne odpirajte in nikakor ne posredujte svojih gesel.

  • Če ste geslo že posredovali prevarantu in to geslo uporabljate za različne spletne storitve, je vsekakor zelo pomembno, da čim hitreje zamenjate vsa gesla.
  • Če sumite, da ste žrtev phishing napada, o primeru takoj obvestite policijo in organizacijo, ki je bila izkoriščena za prevaro.

Ste med številnimi uporabniki priljubljene aplikacije Viber? Lahko se zgodi, da boste na svoji napravi naleteli na obvestilo »Vaš Viber je blokiran!«, ki vas poziva, da nemudoma posodobite račun Viber, če ne želite izgubiti deljenih podatkov.

  • Z računom Viber v resnici ni nič narobe, saj gre za prevaro, v kateri bi nevešči uporabniki s klikom na predlagano povezavo in vpisom osebnih podatkov razkrili pomembne informacije, kot so telefonska številka, elektronski naslov, dostop do bančne kartice in podobno.
  • Če je povezava od vas zahtevala vpis telefonske številke, ste se najverjetneje prijavili v klub SMS ali naročili na druga komercialna sporočila.

Za preprečevanje poskusov tovrstnih prevar, je takšna sporočila najbolje prezreti.

  • Če ste povezavo že odprli in se nehote prijavili na komercialna sporočila, za odjavo od prejemanja pošljite ključno besedo ODJAVA ali STOP na številko, s katere prejemate sporočila.
  • Blokado prejemanja komercialnih sporočil lahko vklopite tudi na prodajnem mestu Telemacha ali preko našega kontaktnega centra na številki 070 700 700.